maandag 12 oktober 2015

Leiderschap, Eerlijkheid en/of dominatie?


Leiderschap. Eerlijkheid en/of dominantie.

Niet alleen de economische crisis en de daarmee verband houdende schandalen hebben laten zien dat de leiderschapscultuur in ons land ziek is. Dit dringt veel verder door dan menig mens door heeft of accepteerd en wordt daarom dan ook zwaar onderschat. Ogenschijnlijk betrouwbare en onkreukbare bolwerken zoals banken en overheidsinstellingen, hebben zich op grote schaal schuldig gemaakt aan fraude en zelfverrijking. Diverse prominente figuren uit diverse kerken en kerkgenoodschappen hebben zich op onmenselijke manieren laten gaan ten koste van vele onschuldige mensen. Diverse leiders van club's en/of verenigingen zijn opgestapt wegens niet correct functioneren.

Om het geschonden vertrouwen van consumenten in banken, bedrijven en overheidsinstellingen en verenigingen te herstellen zijn nieuwe leiders nodig, zo luidt de kreet van vele luidkeels. De nieuwe leider is dienend en stelt niet zijn eigen bonus, maar de belangen van de totale organisatie centraal. In een recente bijdrage betogen Philip Wallage en Muel Kaptein in hun artikel “Dienen = Leiden” dat er een nieuwe type leider opkomt. “Een nieuwe leider gedreven door de botsing tussen de waarden van een nieuw tijdperk en de oude mores van leiderschap” zo geven zij aan.

Over leiderschap wordt veel gepubliceerd en is al ongelofelijk veel gezegd. Het is interessant om te kijken naar wat de Bijbelse aanwijzingen zijn als het gaat om leiderschap. Zeker als het gaat om leiderschap in de christelijke gemeente, de kerk of een op christelijke grondslag gebasseerde organisatie en/of vereniging.  Hieronder een kort en krachtig overzicht.

Bijbelse gegevens over leiderschap:

Jezus Christus stelde zich dienstbaar op........... (En dat is toch ons voorbeeld?)

Autoriteit:
Matteüs 28 vers 18 – “Mij is alle macht gegeven…”
Meester:
Matteüs 23 vers 10 – “… jullie hebben maar één Meester, de messias”
Hoofd:
Efeze 4 vers 15 – “hem die het hoofd is, Christus”
Efeze 5 vers 23 – “zoals Christus het hoofd is van de kerk”

Kolossenzen 1 vers 18 – “Hij is het hoofd van het lichaam, de kerk”

Kolossenzen 2 vers 19
Herder:
Johannes 10 vers 11, 14, 16 – “Ik ben de goede herder”
Hebreeën 13 vers 20 – “de grote herder van de schapen”
1 Petrus 2 vers 25 – “de herder… die uw ziel behoed”
Beschermer :
1 Petrus 2 vers 25 – “beschermer van uw ziel”
Dienaar:
Matteüs 20 vers 28 – “gekomen om te dienen en zijn leven te geven…”

Dan kijken we even naar GEKOZEN menselijk leiderschap:


Oudsten – Presidenten - Regioleiders - Clubleiders - Jeugdleiders: 
Handelingen 14 vers 23 – “in elke gemeente stelden ze oudsten aan”
Handelingen 20 vers 17 – “oudsten van de gemeente”
1 Timoteüs 5 vers 17 – “oudsten die goed leiding geven… vooral degene 
 die zich veel moeite geven voor de prediking en het onderricht”
Titus 1 vers 5 – “in elke stad oudsten aan te stellen”
Jakobus 5 vers 14 – “de oudsten van de gemeente”
1 Petrus 5 vers 1 – “de oudsten onder u”
1 Petrus 5 vers 5 – “gezag van de oudsten”


Opzieners – Leiders - regioleiders:
Handelingen 20 vers 28 – “u bent de opzieners van Gods gemeente…”

Filippenzen 1 vers 1 – “opzieners en dienaren”
1 Timoteüs 3 vers 1 – “als iemand opziener wil worden”

1 Timoteüs 3 vers 2 – “een opziener”

Titus 1 vers 7 – “een opziener moet als beheerder van Gods huis…”

Herders:
Handelingen 20 vers 28 – “zorg voor de hele kudde van God… herder”

Efeze 4 vers 11 – “herders en leraren

Diaken:
Handelingen 6 vers 2 – “zorg dragen voor de gemeenschappelijke
 maaltijden”

Filippenzen 1 vers 1 – “… dienaren”
1 Timoteüs 3 vers 8 – “een diaken moet zich waardig gedragen”

1 Timoteüs 3 vers 10 – “op zijn geschiktheid worden getoetst”
1 Timoteüs 3 vers 12 – “één vrouw… goed leiding geven…”
1 Timoteüs 3 vers 13 – “die hun dienst goed verrichten”

Leiders :
Romeinen 12 vers 8 – “wie leiding geeft, moet dat doen met volle inzet”
Hebreeën 13 vers 17 – “Denk aan uw leiders, die het woord van God aan 
 u hebben verkondigd, neem een voorbeeld aan hun geloof en kijk vooral 
 goed hoe hun levenswandel eindigt.”
Hebreeën 13 vers 24 – “groet al uw leiders”


Als je dit overzichtje zo bekijkt dan zijn er nogal wat verwijzingen m.b.t. LEIDERSCHAP. De reden dat ik dit heb uitgezocht en opgeschreven heeft te maken met verantwoording. Verantwoording wat ik persoonlijk voel en ervaar als ik zo om mij heen zie hoe sommige leiders zich opstellen Ik voel mij geroepen dit openlijk te schrijven gericht naar LEIDERS zonder hen te veroordelen. Ik heb genoeg aan mijn eigen kwaad. 

Ik heb het over o.a. HEERSEN i.pv. DIENEN. Leider zijn is: DIENEN. Rechtvaardig zijn en eerlijk. Iemand die men kan vertrouwen om hetgeen hij/zij zegt en doet wat hij/zij zegt. Maar vooral JESUS volgen in hetgeen JESUS deed op ZIJN omwandeling op aarde. SAMEN de handen ineen slaan en obstakels van welke orde ook uit de weg ruimen om satan geen ruimte te geven. KORTOM, als je een LEIDER bent van welke orde dan ook, heb je een enorme VERANTWOORDING. Een verantwoording zoals Jesaja ons schrijft: Jesaja 62:6: ”Op uw muren, o Jeruzalem, heb Ik wachters aangesteld, die de ganse dag en de ganse nacht nimmer zullen zwijgen. Gij, die de Here indachtig maakt, gunt u geen rust.“ En in Jacobus 5:12b  "maar uw ja, zij ja, en het neen, neen; opdat gij in geen oordeel valt". 


Dan mag een drukke baan absoluut GEEN excuus zijn om bepaalde zaken niet af te handelen of af te werken. Als dit het excuus van een LEIDER is, wordt het tijd dat hij naar wat anders gaat omzien. Een LEIDER ziet om naar de kudde ongeacht drukte.

Uiteraard moeten we niet vergeten dat dit alles ook voor onszelf van toepassing is. Ook wij als leden van een gemeente, club en/of kerkgenoodschap die deel uitmakend van één LICHAAM, dienen er alles aan te doen om in vrede met elkander te leven.

Dat ik dit hier van mij afschrijf en zomaar in het openbaar met u deel houd dat in dat ik hier een fout bega? Dat ik dit niet mag delen? Houdt dat dan dominant gedrag in? Dominant kan iemand al zijn als hij/zij een imposant figuur heeft terwijl de persoon een zacht karakter heeft. Een veelgemaakt vooroordeel.

Maar wat zegt de Nederlandse Encyclopedie over DOMINANTIE?


Dominantie:
de dominantie zelfst.naamw. (v.) Uitspraak:   [domi'nɑn(t)si] Verbuigingen:   dominantie|s (meerv.) toestand dat iets of iemand meer invloed of macht heeft dan de rest Voorbeelden:   `Door de concurrentie is dat product is zijn dominantie aan het verliezen....
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/dominantie


Dominantie:
Van nature invloed uitoefenen op anderen en als autoriteit geaccepteerd worden. 
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10005

overheersing:
Gevonden op http://dieren-ehbo.nl/index.php?option=com_dbquery&limitstart=100&Itemid=48

Sommige mensen hebben van nature een dominante houding. Dit kan zo zijn voordelen hebben maar ook zeker zijn  nadelen.  Ik zal u hieronder uitleggen waarom.


Als je groot en grof bent van postuur schrikt dit veel mensen af. Als je daarnaast ook nog eens scherp van tong ben en goed gebekt komt dit overheersend over. Ben ik mij nu via deze pagina en hetgeen ik schrijf aan het verdedigen? NEE, absoluut nee en nog eens NEE. Wel realiseer ik mij dat door EERLIJK te zijn, Kritisch te zijn en wanneer ik het ergens niet mee eens ben mijn mond open te trekken, dit niet altijd wordt gewaardeerd door de naaste omgeving.


Het is nooit mijn bedoeling geweest iemand te kwetsen en/of pijn te doen. Echter, wanneer er oneerlijk wordt gehandeld, ben ik verplicht hier tegenin te gaan. Ongeacht de consequenties en niet een oneigheid te sussen en onder de mantel der liefde te bedekken. 


Mike.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten