zondag 3 september 2017

Solar -Zonnenenergie voor in de garage

Solar -Zonnenenergie voor in de garage:



Het is gewoon leuk om te experimenteren met stroom. Hoe kom ik zo voordelig mogelijk aan stroom. Ik had een groot stereo set met DVD, versterker en surround .boxen. Allemaal aangesloten op het lichtnet.

Na een poosje te hebben nagedacht kwam ik voor mijzelf tot de conclusie: "Wat een onzin".  Ik heb alles verkocht via Marktplaats en daar heb ik een simpel Solar setje voor terug gekocht.

Ik had nog een redelijk recente autoradio met CD-Speler, een AUX-ingang en een USB aansluiting liggen. Deze heb ik tussen de balken in gebouwd en aangesloten op een GEL accu van 12-volt.

 

De accu heb ik gekregen via Klaas Weerstand van Bikeshop Urk. En Klaas, je moest eens weten hoeveel plezier ik hieraan beleef.

Vervolgens een plat zonnepaneel op het afdak tussen de garage en fietsenschuur gemonteerd. De originele verlengkabels gebruikt, gaatje geboord in de wand van de garage en de kabels naar binnen getrokken.

 

Gewoon, heel simpel één plaatje. De kabels zijn aangesloten op de "INTELLIGENT PWM SOLAR CHARGE CONTROLLER".

 

Op de rechter afbeelding ziet u een pijltje naar rechts wijzen hetgeen betekend dat de accu wordt gevuld.

 

We gaan kijken hoe of alles gaat werken. Géén acculader meer gebruiken dus ook geen stroomverbruik. De radio ofwel de muziek die nu in de garage speelt wordt gevoed door "gratis" stroom.

Heerlijk om hiermee bezig te zijn. Nu nog een zware uitdaging om de Hottub via zonne-energie verwarmd te krijgen zelfs in de winter. De bedoeling is 38 graden elke dag. Tips en ideeën zijn van harte welkom.

Bedankt voor uw aandacht hartelijke groet en klik op Mike ( info@mikevdbeek.nl ) als je een mail wilt verzenden


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen