zondag 1 oktober 2017

Hoofdeinde bed maken

Hoofdeinde bed:


Eindelijk is het er van gekomen. we zijn begonnen met een hoofdeinde te maken voor ons bed.
We sliepen nu met onze hoofdkussens tegen de muur aan. Ondanks dat het kouder begint te worden en de kou in mijn gewrichten slaat, ben ik er toch maar mee begonnen. Het meeste van restant hout en dat is het leukste.

 

We hebben twee stukken MDF aangeschaft en Inge heeft de tekening gemaakt die van de hoeken gezaagd moesten gaan worden. Verdere benodigdheden waren een tube plamuur, polymax, grondverf en de uiteindelijke kleur 2011-Nootmuskaat. Hier zijn alle raam en deurposten ook mee gedaan.

   

   


  




Daarnaast steken we al vroeg in de ochtend de kachel aan om de kou te verdrijven en het behaaglijk te maken qua temperatuur. Ook hierin werden wij weer ruim voorzien. Bijna 10 kuub hout is gebracht en samen met een groep lieve mensen is dit in het houthok gestapeld waarvoor eenieder heel hartelijk dank.

 

 

 

De hoeken zijn gezaagd en zu;;en met een frees nog voorzien worden van een randje.
De twee stukken zullen op dezelfde manier worden vastgezet als een aanrechtblad. de draadeinden hebben we al klaar liggen en ook de ronde gaten boor.

 

 

 

Eerst maar begonnen met de plankjes te maken die zowel boven als aan de zijkant van het hoofdeinde gemonteerd zullen gaan worden. Gelijk voorzien van stopcontacten met USB aansluiting. Aan de onderkant van de plankjes komt LED-verlichting apart aan en uit te schakelen.

   

Zo,..... de schappenplankjes zitten ook in elkaar en nu de gaten boren/zagen en de achterkant frezen. Frezen van banen waar zo meteen de stroomdraden doorheen aangebracht kunnen worden.

 


En dan is het nu tijd voor de 1e laag grondverf en daarna de nootmuskaat kleur zoals het moet worden.

   


Nu drogen en dan de 2e keer Nootmuskaat kleur aanbrengen. Als het droog is, nog één baan frezen achterzijde en dan kan het spul naar boven waar we kunnen gaan afmonteren. Na het afmonteren nog een laatste keer een laag Nootmuskaat er over en als finish een blanke niet glimmende lak.

   

Naast de linkerfoto zie je een rol kit op papier liggen. Al zo oud als de weg naar Rome, maar altijd gedacht daar kunnen we nog wel reen keer wat mee. En ja hoor.............. Na het frezen van alle gangen waar bekabeling zou komen heb ik draad getrokken en dat met deze oude kit als een soort stopverf  de draden op hun plek weten te houden. Schik dat ik het bewaard had en niet voor niets.

   

Uiteindelijk met hulp uiteraard zijn de twee delen naar boven gebracht. Voor mij is dit niet meer weggelegd. Ik heb ondanks de grote hoeveelheid medicatie, waaronder morfine, veel last van mijn gewrichten. Vooral mijn handen en daar heb ik de meeste angst voor dat ik zo meteen niets meer zelf kan doen en/of klussen. Mijn rug staat in brand en ondanks dat ik er per dag maar een uurtje aan werk, ben ik voor het verdere van de dag gesloopt. De Pitbull mentaliteit houd mij overeind en de blijdschap bij mijn vrouw die ik hier een groot plezier mee doe. Wat wil je nog meer....... :-) 

   

Nadat alle schappen op hun plaats hingen, de LED-verlichting al had getest moest alles zo netjes mogelijk worden aangesloten. We hebben te maken met 12Volt, met 220Volt, en een Sonaff schakelunit voor de App op de telefoon waardoor je alles in de slaapkamer zoals laadsnoertjes voor de telefoon, adapters e.d. wat onder zogeheten sluipstroom valt, uit schakelen.


Deze App is op ieder van onze telefoon geïnstalleerd. Beidde kunnen wij alles waar wij groepen van hebben aan- en uit schakelen,

   

Ook hier bewust gekozen voor LED verlichting. Ik heb hiervoor warm-wit gekozen in de vorm van een zogeheten LED-strip. Deze kun je net zo lang of kort maken zoals jij het hebben wilt.  Deze strip's heb ik aan de binnenzijde van de rand van de leg plankjes geplakt.

   

Het hoofdeinde heb ik vast gezet met zogeheten slagpluggen. Daar overheen een mooie koperen dop. De midden naad met een heel klein en vooral dun plankje afgewerkt.

   

Tot helemaal beneden aan toe. Staat netjes en strak zoals het hoort.

   

De afstandsbedieningen opgehangen van de airco- en projector screen. Volgen nog de afstandsbedieningen van onze bedden die we in allerlei standen kunnen zetten.
En dan is dat hoofdstuk klaar.

   

Het eindresultaat. Gezellig........!

Hier hebben we ruim zes weken over gedaan, waar ik "vroeger" misschien 2 dagen over deed. Maar mijn lieve Opa zei altijd: "Mike, aan een werkstuk kan men nooit zien hoe lang je er over gedaan hebt, men kan wel zien hoe goed".






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen